Spánková hygiena zahŕňa praktiky a zvyky, ktoré sú potrebné pre dobrú kvalitu spánku v noci a pre celodennú bdelosť.

Prečo je dôležité vykonávať spánkovú hygienu?

Získanie zdravého spánku je dôležité pre fyzické aj duševné zdravie. Môže tiež zvýšiť produktivitu a celkovú kvalitu života. Všetci, od detí až po starších dospelých, môžu mať prospech z precvičovania dobrých spánkových návykov.

Ako zlepšiť svoju spánkovú hygienu?

Jednou z najdôležitejších praktík spánkových návykov je stráviť v posteli primeranú dobu, čiže nie príliš málo ale ani príliš veľa času. Potreba spánku sa líši v priebehu veku a je obzvlášť ovplyvnená životným štýlom a zdravím.

Ďalšie prospešné postupy spánkovej hygieny zahŕňajú:

– Obmedzte spánok cez deň na 30 minút.
– Krátky spánok 20-30 minút môže pomôcť zlepšiť náladu, bdelosť a výkonnosť.
– Vyhýbajte sa kofeínu a nikotínu pred spaním.
– Pokiaľ ide o alkohol, je známy tým, že Vám pomôže rýchlejšie zaspať. Avšak príliš veľa alkoholu pred spaním môže narušiť spánok v druhej polovici noci, keď telo začne spracúvať alkohol.
– Cvičte na podporu kvalitného spánku. Len 10 minút aeróbneho cvičenia, ako je pešia turistika alebo jazda na bicykli, môže drasticky zlepšiť kvalitu spánku v noci. Vyhnite sa však namáhavému cvičeniu pred spaním. Účinok intenzívneho večerného cvičenia môže mať zlý dopad na spánok. Každý človek musí zistiť sám, čo mu vyhovuje a čo nie.
– Ťažké, bohaté, tučné či vyprážané jedlá, korenené jedlá, citrusové plody a sýtené nápoje môžu niektorým ľuďom spôsobiť tráviace ťažkosti, ktoré narúšajú spánok.

Vytvorte si pravidelnú relaxačnú procedúru pred spaním

Pravidelná nočná rutina pomáha telu rozpoznať, že je pred spaním. Môže to zahŕňať teplú sprchu alebo kúpeľ, čítanie knihy alebo ľahké jedlo.
Ak je to možné, je vhodné sa vyhnúť pred spaním emocionálnemu rozrušeniu, rozhovorom a aktivitám.

Uistite sa, že prostredie v ktorom spíte je príjemné. Matrace a vankúše by mali byť pohodlné. Ak chcete poradiť ohľadom zdravého a kvalitného spánku, navštívte naše interiérové štúdio Sleep4U na Galvaniho 15 v Bratislave. Poradíme Vám najlepšie s výberom matracov v Bratislave. http://sleepforyou.sk/podporte-svoju-vykonnost-kvalitnym-spankom/

Dbajte na vhodné osvetlenie

Slnečné svetlo počas dňa a tma počas noci pomáha udržiavať zdravý cyklus spánku a bdelosti. Jasné svetlo zo svetiel mobilného telefónu a obrazoviek televízora môže pôsobiť rušivo, preto je lepšie ich vypínať alebo ich jas prispôsobiť.

Aké sú príznaky zlej spánkovej hygieny?

Časté poruchy spánku a denná ospalosť sú najznámejšími znakmi zlej spánkovej hygieny. Ak vám trvá príliš dlho kým zaspíte, mali by ste zvážiť Vaše zvyky pred spaním. Len niekoľko jednoduchých zmien môže spraviť rozdiel medzi dobrým spánkom a nocou strávenou otáčaním sa.

Marián Buček, 28.2.2018